lördag 15 maj 2010

Måltidsplanering vecka 1-2

De första två veckorna efter operationen kommer jag endast äta flytande föda. Senare i kostrehabiliteringen går jag över till passerad mat  innan jag börjar äta "normalt" igen. Allt detta för att vänja den lilla magen vid att arbeta igen. Jag kommer att behöva prova mig fram med vad jag tål i matväg. Det är inte helt ovanligt att man blir laktoskänslig efter en överviktsoperation. Enligt dietisten på CFTK så brukar det gå bra att äta yoghurt men mindre bra med "ren" mjölk. Hur länge laktoskänsligheten sitter i är olika. För vissa går det över för andra blir det mer eller mindre permanent. Det lär inte vara några problem för mig eftersom jag avskyr "ren" mjölk. Hur som helst så gäller det  att planera sina måltider...



Så här ser min måltidsplanering ut för de första två veckorna:

Frukost:
  • 1 dl yoghurt/fil
  • 0.5-1 dl fruktsoppa
Mellanmål:
  • 1 dl drickyoghurt eller grönsaksjuice
Lunch:
  • 2 dl grönsakssoppa eller "Kelda"-soppa
Mellanmål:
  • 2 dl näringsdryck  typ Fortimel
Middag:
  • 2 dl grönsakssoppa eller "Kelda"-soppa
Kvällsmål:
  • 1 dl drickyoghurt/fil/fruktsoppa
Dryck:
  • 1 l vatten
För att få i mig tillräckligt med proteiner så kan jag berika maten med proteinpulver. Vatten får jag endast dricka mellan måltiderna annars får inte maten plats i magen när jag väl ska äta.

1 kommentar:

  1. Hej! Kul att följa dig! Ska också göra en sleeve i höst. Mvh Faramira

    SvaraRadera