lördag 15 maj 2010

Piss-humör

I övermorgon är det dags för operation (sleeve gastrectomy). Jag fattar inte att jag verkligen ska göra detta. Förut har det varit en dröm som jag aldrig trodde skulle bli verklighet. På måndag är det REALITY!!! Helt otroligt. Jag har inte varit nervös men jag börjar bli det nu. Det jag oroar mig mest över är infektioner och att jag inte ska gå ner i vikt. Förnuftet säger att visst kan det uppstå infektioner och jag borde gå ner i vikt eftersom jag tidigare klarat att gå ner 20 kg med Reductil.

Jag har märkt en förändring i mitt humör de senaste 2 dagarna. Har varit jävligt PMS:ig fast jag hade min mens förra veckan. Jag tror att det är nervositeten inför open som spökar. Ser ingen annan förklaring till mitt piss-humör. Har varit jäkligt irriterad på min pojkvän, känt mig ledsen för ingenting och tyckt att alla har ett bättre liv än vad jag har. Det måste vara nerverna inför open som spökar. Så här brukar jag bara bli om när jag ska ha mens. Skönt att det är fint väder i alla fall för det mår jag genast mycket bättre av.

4 kommentarer:

  1. Jag håller tummarna för dig och följer din blogg med spänning! :)

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Vad roligt att allt gått bra för dig - lycka till med allt?
    Jag är en "tjej" på 39 år som börjar känna mig "desperat" och överväger allvarligt en GBP (har tid för utredning bokad i juni). Jag är 1,58 lång och väger 88 kg vilket ger ett BMI på ca 35 så jag är helt inställd på att betala op. själv. Nu har jag förstått att de flesta som gör GBP är betydligt mer överviktiga än jag och det börjar kännas lite "drastiskt".
    Letar nu info. om Sleeve som jag har förstått är en op. som ger färre komplikationer (men inte lika stor viktminskning?). Vad fick DIG att välja Sleeve?

    Hoppas du vill svara - ha det så bra så länge!!

    //Annelie

    SvaraRadera
  3. Skulle förståss vara ! efter "lycka till med allt"...............=)

    SvaraRadera
  4. Hej Annelie!
    Jag har totalt missat din kommentar. Ursäkta om du fått vänta med svaret.

    Jag valde sleeve gastrectomy eftersom man lämnar tarmar och magmun intakt. Detta gör att man inte dumpar men även att maten stannar i magsäcken en stund innan den går vidare till tarmen. Det vill säga att sleevemetoden är den som mest liknar en "vanlig" mag/tarmkanal både anatomiskt och fysiologiskt. Mitt problem var att jag åt för mycket men inte så mycket innehållet i det jag åt, därför ansåg jag att sleeve skulle passa mig bra eftersom den minskar aptiten men man dumpar inte på olika sorters mat. Min filosofi går ut på att kunna äta det mesta men i mindre portioner. Sleeve kändes som ett "mindre" ingrepp men ett ingrepp som lämnar mag/tarmkanalen som den ska se ut, dock i ett mindre format. Medan GBP tar bort din magsäck, skapar en ficka och kopplar tunntarmen till denna. Jag ville ha kvar alla "organ och dess funktioner" men som sagt i ett "mindre format". Vad du än väljer så tror jag att det kommer bli bra. Det är väldigt få människor som ångrar sig oavsett metod. Nu vet jag inte var du har tänkt att operera dig (du kanske till och med har hunnit bli opererad) hur som helst kan jag verkligen rekommendera CFTK (www.cftk.se). De är verkligen suveräna, har trevligt bemötande och de följer upp dig i 3 år. Du har tillgång till både dietist och psykolog om du önskar. Dessutom verkar de vara de "billigaste på marknaden".

    Ang. att viktminskningen inte är lika stor med sleeve så är det nog så att viktminskningen är tillräckligt stor för de med BMI 30-40 men för de med BMI över 40 så behövs en större viktminskning eftersom de också har fler kilon att gå ner. Så jag tror att i ditt fall så kvittar det eftersom du ändå har ett relativt lågt BMI. Jag tror inte att GBP ger dig någon större viktminskning än Sleeve. Jag tror att det hela handlar om vilket utgångsläge man har (kilon att gå ner).

    Om du undrar något så är det bara att fråga. Nu har jag även ordnat så att jag får ett mail så fort någon kommenterar. Mitt svar borde inte dröja denna gång :-)

    Lycka till!

    SvaraRadera