måndag 10 maj 2010

Medicinering inför sleeve gastrectomy operation

Ja då bar det iväg till min favvobutik Apoteket igen för att handla upp ett litet lager av mediciner... Börjar bli stamkund där...





Inför operationen är det en hel del piller och sprutor som måste tas. Även efter operationen blir det ett väldans pillertrillande och sprutande av diverse medikament.  Tänkte att det säkert är många som är nyfikna på vilka mediciner man måste ta innan och efter en sleeve. Här följer en lista:

Premedicinering (2 tim före op):
  • Alvedon Forte 2 g
  • Fragmin 0,2 ml (injiceras kl 20:00 kvällen före op.)
  • Ondansetron 8 mg
  • Oxycontin 10 mg
  • Postafen 25mg
  • Nikotionplåster (eftersom jag inte får tugga mina nikotintuggumin efter kl 20 kvällen före op)
Postmedicinering (fr. o. m. hemkomst):
  • Fragmin 0,2 ml (injiceras i 9 dagar)
  • Alvedon/Panodil 500mg
  • Behepan 1 mg
  • Duroferon 100mg
  • Kalcipos -D 500mg/400 IU
  • Omeprazol 20 mg
  • Oxynorm 5 mg
När jag är rehabiliterad från operationen så kommer jag förmodligen endast fortsätta med b-vitamin, kalcium och järn eventuellt också medicinen mot magsyran.

Mycke piller bli re!


3 kommentarer:

  1. Oj, verkligen mycket piller... Lycka till med att svälja dem, jag har väldigt svårt för att svälja piller, särskillt om de är stora.
    Och lycka till med operationen, jag antar att du förbereder dig mentalt inför ditt nya liv :)

    SvaraRadera
  2. Ja, väldigt mycket piller! Men som tur är är det bara tillfälligt, förutom vitaminerna som troligen måste tas hela livet.

    Sen har vi det där med att svälja... Jag brukar inte ha problem med att svälja piller. Däremot tror jag att det kan bli lite svårt eftersom jag förmodligen kommer bli mätt på en klunk vatten de första dagarna. Jag som gillar att dricka mycket vatten när jag ska svälja piller...

    Ja,ja det går nog bra. Det har ju gått för alla andra som har opererats, så det borde nog funka för mig med. :-)

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  3. hej ska också göra en sleeve .. en fråga hur långt innan var du tvungen att sluta röka?
    hanna_amkeus@hotmail.com

    SvaraRadera